Panaromik fotoğraf nedir?
Bu sorunun birden çok yanıtı olabilir. Panaromik fotoğraf kendi içinde
de çok çeşitlilik içeriyor. Geniş ölçekte bir fotoğraf olduğunu kabul
etsek bile, kimileri için geniş bir bakış açısı, kimileri için sanal bir
tur olarak adlandırılabiliyor. Ama herkesin ortak noktası, kısaca
panaromik fotoğraf deyince, geniş ve büyük ölçekli bir fotoğraf
olduğudur.
Küçük ölçekte basılan fotoğraflar ya da çevrimiçi
olarak paylaşımlar olunca, tek bir fotoğrafla da panaromik görüntüler
oluşturulabilinirse de işin aslı şudur. Bir fotoğrafın panaromik
fotoğraf olarak kabul edilmesi için birden çok kadrajın, uygun bir
editleme pro ramı ile birleştirilerek elde edilmesi ile oluşan tek bir
fotoğraftır. Anolog makineler döneminde zorlu ve emek isteyen bir
baskıya hazırlama ve basma evresi vardı. Ancak günümüzde, dijital
fotoğrafçılığın ilerlemesine paralel olarak oldukça kolay yapılabilir
hale gelmiştir. Öyle ki; panaromik çalışmalar yapmak için günümüzde bir
çok yol ve yöntem kullanılabilmektedir.
Panaromik
fotoğrafda ölçüler ve ölçek ne olmalıdır?Panaromik
fotoğraf, her şeyden önce geniş ölçekli ve büyük boyutlu bir
fotoğraftır.En/boy oranı en az 1/2 olursa bir fotoğrafı panaromik
fotoğraf olarak isimlendirebiliriz. Görüş alanı 120 dereceyi ya da 140
dereceyi aştığında insanın görüş açısının içinde kalsa bile bu çok
önemli değildir. İnsan gözünün net görüş açısı 45-50 derecedir. Bunu göz
önüne alırsak, panaromik ölçeklendirmede kendimizce bir sonuca
gidebiliriz.
Yaygın olarak kullanılan panaromik ölçekler, 1/2 ve
1/3 dür. Aşağıda, bu ölçeklerle çalışılan değişik panaromik
çalışmaları görebilirsiniz.
1/2 ölçeğinde çalışılan bir panaromik kadraj.
© Hayri CALISKAN
1/3 ölçeğinde çalışılan bir panaromik kadraj.
© Hayri CALISKAN1/4 oranında yada 1/5, 1/6, 1/7
oranlarındaki çalışmalar, bir web
sitesi üstü kısmı için çok iyi görünse de baskı ve duvara asma söz
konusu olduğunda, yeterli izleme boşluğu yoksa izleyen gözü biraz
zorlayabilir. Bazı fotoğrafçılar için, fotoğrafın ölçeği
(yükseklik/genişlik oranı) panaromik fotoğrafı tanımlama için yeterli
kabul edilirken, bazıları içinse panaromik fotoğraf geniş bir görüş
alanı içermelidir.
Nasıl kadrajlar olmalıdır?
Türü ne olursa olsun bir fotoğrafın kadrajı ve kompozisyonun
oluşturulması, iyi bir fotoğrafın anahtarı ve olmazsa olmazıdır. Aynı
şey panaromik fotoğraf içinde geçerlidir. Tek bir fotoğraf için bile
kompozsiyonun oluşturulması ve fotoğrafın izleyene neler hissettirmesi
fazla deneyim ve teknik altyapı gerektirirken, söz konusu panaroma
fotoğraf olunca, fotoğrafçının kompozisyon oluşturmada, daha titiz
davranması gerekir. Üstelik birden fazla kadrajın birleştirilerek tek
bir kadraja dönüştürülmesi söz konusu olduğunda, sıralama çekimlerindeki
titizlik ve seçicilik daha bir önemli hale gelecektir.
Kompozisyon oluşturmada olmazsa olmazlardan olan, ufki düzlemsellik,
yatay ve dikey oransallık ve altın noktalarda oluşturulacak ilgi
merkezi, panaromik fotoğraf söz konusu olduğunda, birleştirilecek her
kadrajın çalışılması panaromik fotoğrafın bitmiş hali göz önünde
tutularak çalışılmalıdır.
Yeri gelmişken hatırlatmakda fayda var;
panaromik fotoğraf çalışırken yatay ya da dikey herhangi bir kadraj
biçimini tercih edebilirsiniz. Bir kompozisyon dikey kadrajla başlarsa,
dikey kadrajla sonlanmalı, yatay kadrajla başlamışsa yatay kadrajla
sonlanmalıdır. Aynı açıda panaromik kadraj oluştrumak için dikey kadraj
çalışıldığında daha çok fotoğrafı birşeltirmek gerekir. Örneğin 90
derecelik yatay kadraj çalışırken 4 fotoğraf yeterli olabiliyorken, aynı
açıyı dikey kadrajla 7 fotoğraflık birleştirme ile oluşturabilirsiniz.
Bunun yanısıra, dikey kadraj çalışmalarında daha büyük ölçeklerde
fotoğraf panaromik fotoğraf oluşturabilirsiniz.
Panoromik fotoğraf için gerekli
ekipmanlar nelerdir?İyi panoromik fotoğraflar çalışmak için
minimum ekipmanlar şunlardır; DSLR fotoğraf makinesi, tripod, 50 mm. ya
da daha dar açılı bir lens ve kablolu ya da R/C deklanşör tetikleyici.
Panaromik çalışmalarda, özellikle şehir manzaraları çalışırken
50mm den daha geniş açılı lenslerle çalışıldığında oluşan distorsiyon
göz estetiğini zorlayacak ve çalışma, izleyenlerce iyi
algılanmayacaktır. Telefoto lenslerle yapılan çalışmalarda, birazda
çalışma kotu ve makine eğimine dikkat edilirse, bu etki oluşmayacak ve
yapılan çalışma izleyenlerce çok iyi algılanacaktır. Kompozisyondaki
distorsiyon, doğa manzarası çalışmalarında gözü fazla rahatsız etmese
de, şehir manzaralarında bu durum izleyenin kompozisyonu algılamasında
negatif bir etki oluşturur ve istenmeyen bir sonuçtur.
Belli
açılarda çekim yapmaya olanak sağlayan tripod kafaları ile çalışmak
sonucu .çok olumlu etkiler. Tripod üzerinde makine düzlemselliğini
sağlayacak (yatayda ve düşeyde) su terazilerinin olması ve çalışmaya
başlamadan önce su terazileri yardımı ile makinenin yatay ve düşey
düzlemselliğinin sağlanması gerekir.
Kadrajlama
sıralaması ve kadraj içi yerleşimde nelere dikkat edilmelidir?
Çalışılacak panaromik fotoğraf konusu belli olduğunda, başlangıç ve
bitiş noktalarını tespit etmek gerekir. Fotoğraf nerden başlayacak ve
nerde bitecektir. Bu tercih fotoğrafçınındır kuşkusuz. İlk kareden
sonraki karelerin çekimleri tripod üzerindeki açılara uygun olarak
yapılmalıdır. Tripod üzerindeki açılar, 15 ve 30 derecenin katlarınca
sıralanmıştır. 90 derecelik görüntüyü veren bir panaromik fotoğraf
oluşturmak için ilk kareden sonraki karelerde 30-60-90 derecelik kareler
çalışılır.
Hassas çalışmalar, sonucu daha iyi yapar. 90 derecelik
görüş alanında olan bir kadrajı en az 4 kare fotoğrafla
oluşturabilirsiniz. (50 mm lik lensle) Aynı çalışmayı; ilk kareden sonra
15-30-45-60-75-90 derecelik açılarla yaparsanız, 7 fotoğrafla sonuca
gidersiniz. 7 karelik çalışma, 4 karelik çalışmaya göre çok daha iyi
sonuç verecektir.
Çekilen fotoğraf karelerinin uygun bir
foto-editor ile birleştirilmesi (Photoshop v.b.) sonucunda tercih edilen
panaromik ölçeğe uygun kesme işlemi yapılır. Kesme işlemi sırasında
rahat olabilmeniz için başlangıç ve bitiş kadrajları, sizi rahatlatacak
ve genel kompozisyondan ödün verdirmeye zorlamayacak şekilde olmalıdır.
Çalışma planlamasında yaparken bu konuyu atlammamalı ve dikkat
edilmelidir.
Panaroma oldukça zevkli sonuçları olan bir fotoğraf
sahasıdır. Ekipmandan ödün vermeden yapılan çalışmaların sonuçları, hem
fotoğrafçıya hem de izleyene büyük keyif verir.
Hayri ÇALIŞKAN
Profesyonel Fotoğrafçı | Eğitmen
Fotograflar © Hayri CALISKAN