Yeni Başlayanlar İçin Çicek Fotoğrafları
Çekmenin Püf Noktaları
Hemen hepimiz, doğaya kendimize
attığımızda çiçek fotoğrafları çekmek isteriz. Ancak; çiçek fotoğrafları
çekmek sıradan bir çekim işimi yoksa; bu tip fotoğraf çekimlerinin
incelikleri var mı? Bu yazıda özellikle yeni başlayanlar kendilerine çok
fayadalı olacak ipuçları bulacaklar.
1-Tripod Kullanın
Fotoğraflarınızın net ve temiz olmasını istiyorsanız mutlaka tripodla
çalışın. Hatta, daha da ileri giderek, makine üzerindeki deklanşöre
basmadan çekim yapmalısınız. Çoğu durumlarda, makine üzerindeki
deklanşöre basarken bile makineyi titretebiliriz. Bu da doğrudan çekime
yansıyacağı için fotoğraflarımız flue olacaktır. Bunun oluşmaması ve
emeğimizin boşa gitmemesi için, makinemizdeki self-timer özelliğini
kullanabildiğimiz gibi, olanaklı ise kablolu dekanşör kullanarak en iyi
sonuçlar alabileceğimizi hatırda tutmalıyız.
2. Konunuyu
aydınlatan ışık olabildiğince difüze (yayılı ve homojen ışık) olsun
Bulutlu havalarda ya da çiçeğin üzerine düşen gün ışığının homojen oluğu
yerlerde çekim yaparsanız sonuçları daha tatmin edici düzeyde
olacaktır.Doğrudan güneş alan çiçekler, sanıldığının aksine daha iyi
fotoğraflanmazlar. Konu üzerinde doğrudan gelen gün ışığı, özellikle
papatya gibi beyaz taç yaprakları olan çiçekerde lokal olarak aşırı
parlamalara, yansımalara yol açar. Buda çoğu zaman fotoğraflarımıza
parlamalardan oluşan doku kaybı olarak yansır. Doğrudan gün ışığı alan
çiçeğin üzerine düşen ışığı difuze etmenin yollarını bulmalıyız. Gün
ışığının geldiği yöne koyacağımız bir kağıt mendil, bu etkiyi difüze
ışık olarak sağlayabilecek bir tülbent parçası bile çok işe
yarayacaktır. Konuyu bir şekilde gölgelemek birçok sorunun aşılması
anlamına gelir.
3. Objektifinizin, konuya paralel olacak
şekilde durması çok önemlidir.
Başka bir ifade ile
objektifinizin yüzeyi, çiçeğe tam olarak paralellik sağlayacak bir
pozisyonda olmalı. Bu durumda çiçeğin görünen tüm yüzeyi tercih
ettiğiniz net alan derinliği içinde kalacak ve tüm yapraklar aynı
netlikte olacaktır. Aksi durumlarda, objektiften uzak olan yapraklar
daha flue,yakın olan yapraklar daha net olarak fotoğraflanır. Bazı
çekimler için bir tercih olsa da, çiçeğin tamamının net olması için bu
paralelliğin sağlanmış olmasına dikkat edin.
4.Enstantane
tercihiniz 1/250 ve daha kısa olmalı.
Özellikle doğada
çalışırken, çiçeğin en küçük bir hava akımından etkilenerek
sallandığını, hatta bizim bir el hareketimizin bile onun titremesine,
sallanmasına neden olduğunu göz önünde bulundurarak, enstantane
değerinin minimum 1/250 ve daha kısa olması, çalışmalarımızın daha net
olmasını sağlar. Ortam ışığının elverdiği en yüksek enstantane değerinde
çalışma yapmaya özen gösterilmelidir.
5. Arkaplanı sade ve
homojen olan bir çiçek bulun.
Fotoğraf çalışmalarımızda, ana
konuyu öne çıkaran unsurların başında arkaplan gelir. Konumuzun
arkaplanı ne kadar temiz ve sade olursa, konumuz o kadar iyi öne çıkar
ve her zaman izleyende iyi izlenimler bırakır.
6.Şekil ve
biçim olarak güzel görüneceğini düşündüğünüz çiçekleri bulun.
Fotoğraflayacağınız çiçeği vizörden gözlemleyerek, çekim onucunda nasıl
görüneceğini izleyin. Yatay ve dikey kadrajlarda deneyin. Kadrajınızın
içinde çok iyi yerleştireceğiniz bir açıda çekim yapın. Gerekirse çok
değişik açılardan yatay ve dikey kadrajları deneyin.
7.Telefoto lenslerle, çalışmalarınızın en iyi sonuçlar vereceğini tutun.
50 mm ve üzerinde odak uzaklığına sahip lenslerle çalışmalısınız. En iyi
sonuçları telefoto lenslerle alınacağını söylemeliyim. 60 mm, 85 mm, 105
mm ve F/2.8 lenslerle çalışmanız sonucun çok daha güzel olacağını
unutmayın. Ancak bu lensleriniz yoksa, 50 mm nin üzerindeki her lensle
çalışmayı yapabileceğinizi de söylemek istiyorum. Kullandığınız
lensinizin minimum netleme mesafesini bilmeliniz. Konuya bu meafeden
daha yakın durduğunuzda, konunun “out of focus” durumunda kaması
(netleme/fokus alanı dışında kalması) kaçınılmaz olur.
8.
Polarize veya ND filtre kullanın
Doğrudan gün ışığına maruz
kalan çiçekler üzerinde çoğu zaman ışığın geliş açısı ve bizim çekim
açımıza bağlı olan yansımalar oluşur. Bu yansımalar, fotoğraflarımız
üzerinde, doku kayıpları olarak bize döner. Bunların önüne geçmek olası
mıdır? Evet, bu yansımaları polarize filtre kullanarak önleyebiliriz.
Polarize filtre, yansımaların önüne geçtiği gibi, aynı zamanda,
yansımaların getirdiği olumsuzluklardan biri olan, gerçek renklerinde
ortaya çıkmaması sorununun aşılmaını sağlar. Eğer gerçek çarpıcı renkler
elde etmek istiyorsak mutlaka polarize filtre ile çalışmaya özen
göstermeliyiz. Aynı şekilde, difüze (homojen) ve yansımaların olmadığı
bir ışık altında ND (Natural Dansity) filtrelerde benzer sonuçları
sağlar.
Hayri ÇALIŞKAN
Profesyonel Fotoğrafçı | Eğitmen
Fotograflar © Hayri CALISKAN